text bild karta   info, a-ö

Båtskulpturen i Rone

Gotland | Rone socken | Platser
Båtskulpturen i Rone
Båtskulpturen i Rone , foto Bernt Enderborg

Den helige Botvid eller Ormica från Gutasagan


Vid kanten av den norra porten på Rone kyrka på sydöstra Gotland återfinns en märklig båtskulptur.

Vem det är som sitter med bredyxa (braiþyxi) i näven medan hans fru bjuder vin är inte gott att veta. Kanske är det något motiv från Bibeln, eller troligare en av farmännen, gutniska handelsmän, som bekostade kyrkan för länge sen och tyckte att en båtskulptur kunde vara på sin plats.

Ordet 'braiþyxi' i texten ovan kommer från Gutasagan, ty en sådan skänker Olof den helige Ormica som vängåva i början av 1000-talet då den flyende norske kungen gästade Gotland över vintern. Det kan vara Olof den helige som sitter i båten med bredyxan i hand och kanske är det Ormica som nyligen har fått den ena av två dryckesbollar (tua bulla) och funderar sig en slurk.

Folk i Rone har varit sjöfarare i alla tillgängliga tider, också i dag är folk därifrån sjömän, och köpmannaskap var innan stormakterna tog över Gotland och förbjöd frihandel en viktig inkomstkälla.

Vem är det i båten

Södermanlänningar skulle väl utan vidare påstå att det är Botvid, deras apostel, som avbildas, och kanske möjligen är det när han drar not i Hammarby sjö under bön och åkallan vi ser ovan. Ogina hedningar på platsen hade förstås motat bort honom från alla goda fiskeställen men hans bönande såg till att han fick en himmelens massa fisk i alla fall. Eller är det när han är på handelsresan till England blev kristnad? Eller är det den vendiska slav han friköpte som sitter där med bredyxan och strax tar honom av daga? Nåja. Botvid blev i alla begravd omkring 1120 i sin hemort Botkyrka, se kyrkan.

Men så är det nog inte. Det är säkerligen Gotlands apostel S:t Olof som sitter där samman med Ormica, 100 år före Botvid mördades. Kanske skall vi tillägga att S:t Olof hade många sidoaltaren i de gotländska kyrkorna, ett och annat finns rent av kvar sen den katolska tiden (se Marias altare).

Båtskulpturen i Rone

Ronboar

'Råneborna', skrev Linné 1741 på sin gotländska resa, 'hava varit namnkunnig för sitt gamla språk och klädedräkt, som aldrig apat efter främmandes seder, men tiden hade nu också förändrat dem, så att vi med möda kunde få se deras vita knäsida tröjor, det svarta budordet (livstycket) som utom tröjan hopsnördes, deras stora byxor och deras skor, som endast voro passade efter den ena foten, utan att ombytas.'

Kanske har karln som sitter i båten just jämt en vit knäsid tröja, svart budord, stora byxor och två alldeles likadana skor. På den förra bilden kunde du se att han har en rätt rolig mysse också, om det nu inte är en Palestinasjal.

Vi kan också notera att Linné talar om att folk i Rone inte apade efter någon, och det är rättare tänkt än elefantparten av svensk historieskrivning, som ju utgår från att Gotland alltid har varit isolerat, därav t ex vår dialekt.

- Naj.
/text och foto Bernt Enderborg

Rone

Rone socken Hitta Båtskulpturen i Rone på kartan, klicka här, där du också kan flytta resans startpunkt genom att dra i A:et. Du kan också skicka denna med epost till en vän, och därtill få en vägbeskrivning hem.

Rone socken är gulmarkerad på kartan, klicka på den och en karta över socknen med utflyktsmål visas.
"Båtskulpturen i Rone" är en del av vår information om Platser på Gotland, som du kan få mer information om genom att klicka här.

Länk till denna sida: http://www.guteinfo.com?id=2476

Stugor östra Gotland

2 bäddar - Solstugan
2 bäddar - Rum i Sjonhem
4 bäddar - Kalkstenshuset
4 bäddar - Lövängen
4 bäddar - Bulhus 1
4 bäddar - Bulhus 2
4 bäddar - Campingstuga
4 bäddar - Combistuga
4 bäddar - Präriehuset
4 bäddar - Rum i Sjonhem
4 bäddar - kalkstenshus
5 bäddar - Familjestuga 1
5 bäddar - Familjestuga 2
6 bäddar - Ljugarn
6 bäddar - Kräklingbo
6 bäddar - Flygeln
6 bäddar - Nunneborgen
8 bäddar - Bastun
10 bäddar - Skolan
12 bäddar - Prästgården


Se vidare Boendesidan

Kommentarer till denna sida

1) Vem var Ormica

Har alltid trott att Ormica var en "han" men efter att ha sett bilden och läst texten angående "Båtskulpturen i Rone" har jag börjat undra om B.E. menar att han - Ormica - kan vara en hon.

Bilden på skulpturen visar tydligt att figuren med yxan är en man, men när jag tittar på figuren som håller dryckeskärlet så tycks det som denne bär en kvinnlig huvudbonad, och om det kanske skulle kunna vara Ormica så kan man tro att han är en hon. Längre ner i texten står att det "säkerligen" är helge Oluf och Ormica (a:et som avslutar Ormica kan väl ses som en ändelse som pekar på ett femininum vad gäller namn?)

Vågar man dra slutsatsen att helge Oluf anförtrodde sin helande yxa till kvinnan Ormica från Hejnum? Det kanske var hon som gjorde att han stannade länge vid Akergarn - De kanske hade riktigt mysigt på sina båtturer!?!

Mvh Ulla H. i Karlstad

--- webmastern kommenterar ---
Tack Ulla för din kommentar!

- Ja, jag menar att Ormica gott kan vara en hon, även om Gutasagans ord - se Olof den helige - nog tycks mena att Ormica var en man. Jag vet inte.

Däremot tror jag inte att Olofs yxa var helande, som möjligen i S:t Olofs kyrka i Skåne (där Olof som bekant sitter med en liten hjälpande silveryxa). Jag är så bedrövligt konkret att jag tror att S:t Olof anhöll om fred genom att lämna över en yxa (vilken krigare skulle ha lämnat ifrån sig sin yxa?), och för detta välförhållande blev han väl mottagen och fick mat.

Men jag håller med dig om namnet Ormica, visst känns det som ett namn på en kvinna?

/bernt

Vill du fråga om, kommentera eller diskutera något på denna sida - klicka här.

Mer information

Mer om Platser: länkar, karta - för annat se Information.
Mer om Rone: länkar, karta.

Guide till Gotland

Guider till Gotland - över 30 översikter inom olika områden.