Långhus och torn är från 1200-talet medan koret uppfördes under 1300-talet.
Det finns en intressant runsten infälld i korets sydöstra hörn, där står något om att "lybeckar dräpte",
info.
En riddare till höger om porten som knappast är Arn men förmodligen jämnårig (vill man se intressanta friser på kyrkorna så kan man besöka
Grötlingbo på södra Gotland eller beskåda den romanska frisen på
Vänge kyrka mitt på Gotland).
Målat plafondtak i långhuset 1697 föreställande yttersta domen. Det var änkan efter herr Henrich Schmitz som Gud till ära, kyrkan till prydnad och sig själv till evärdlig åminnelse bekostade takmålningen (det står i det vackra taket).
Kalkmålningar 1400- och 1500-tal. Ovan ser du S:t Göran, men lägg märke till den långbente S:t Christofer i Koret, jfr
Vamlingbo.
Dopfunt från 1100-talet av Hegwaldr, se
Stenmästarna. Ovan ser du bara ett bildfält, se
Den sovande Jakob och
Salomes hand, av de många som finns på sidorna av funten.
Triumfkrucifix 1400-tal.
Altaruppsats och predikstol från slutet av 1600-talet. Altartavlan, bilden ovan, förefaller egentligen inte alls vara från 1600-talet, då storhetsvansinne rådde i Sverige, utan det är ett skönt konstverk där Johannes - till vänster om Jesus - som Jesus älskade mest framställs med feminina drag varför det inte är en flicka som i boken Da Vinci-koden; jfr dock
Anga kyrka där en flicka avbildas. Men den som läst boken ser förstås att utrymmet mellan Johannes (Maria) och Jesus är ett sorts v, som sägs vara en symbol för kvinnor.
På andra sidan kyrkan står några stora och intressanta gravstenar från svunna tider, Botwidns och någons mer.