text bild karta   info, a-ö

Vandring med Roger Gahnertz

Gotland | Artiklar
title=Fotografi

Om en vandring på Gotland

Torsdagen den 3:e juni
Dagen gick i gamla hjulspår, bussen avgick ju inte förrän 23.25 på kvällen. Ryggsäcken var packad med mat för fem dagar så den är rätt så tung. Skall bara komplettera med tre liter vatten innan vandringen. Beräknar att det ska ta cirka fyra dagar att gå från Gammelgarns kyrka till Klintehamn, finns inga affärer där jag skall vandra. Åt middag som vanligt och tittade lite på TV innan det blev dags att ta spårvagnen ner till Centralstationen i Göteborg. Det var ganska lite folk på bussen till Stockholm så jag fick ett dubbelsäte för mig själv och kunde sträcka ut mig lite om det skulle behövas under natten.

Fredagen den 4:e juni
Anlände till Stockholm 05.50, kände mig ganska pigg för jag lyckades sova rätt så bra på bussen. Letade efter ett trevligare kafé än i bussterminalen men efter en stund var jag tillbaka. Det fanns enbart kafé från de stora kedjorna! Efter morgonfikat på terminalen så hade jag två timmar på mig innan bussen skulle avgå till Nynäshamn och färjan till Gotland. Passade på att turista i närheten och besökte bl. a. Stockholms stadshus och promenerade en stund vid kajerna i närheten. Tiden gick faktiskt snabbt.

Bussen till Nynäshamn fylldes raskt och efter en och en halv timma var jag incheckad vid färjeterminalen och hade att vänta ytterligare 40 minuter innan färjan skulle avgå. Fick tyvärr en ganska tråkig "fåtöljgranne"på färjan, han ville bara sova, inte prata lite så tiden skulle gå snabbare. Jag tycker det är tråkigt att åka färja till skillnad mot buss eller tåg där man kan se ut på omgivningen som ändrar sig hela tiden.

Morgon vid Diksmyr

Anlände till Visby 14.25 och när jag kom upp till busstationen var det en kort väntan på att bussen skulle avgå. Resan med buss 41 till Gammelgarns kyrka gick som vanligt runt hit och dit för att släppa av skolungdomar så det blev lite sightseeing. Trevligt! Framme vid kyrkan begav jag mig som jag tidigare gjort vid vandringar till ingången vid södra delen av kyrkogården och klädde om, fyllde på vattenflaskorna och sedan var det bara att börja vandringen.

När jag gått tio meter så kommer det in en österrikiska på kyrkogården. Hon cyklade runt på ön så det blev en liten pratstund innan jag började gå landsvägen västerut mot Glose. Kändes lite ovant att gå med ryggsäck för jag har inte vandrat med packning sedan 2005 då jag genomförde den tredje och sista etappen på min vandring runt Gotland. Längs vägen såg jag S:t Persnycklar, backglim, fältsippa i fruktstadie och brudbröd i knopp.

Väg söder om Torsburgen

Vid Glose vek jag av mot sydväst och stannade vid en kalkugn och pustade ut lite. Grusvägen var spikrak och gick genom mager tallskog i en kilometer innan jag vid Viksmyr tog en mindre väg åt väster. Här och var där kalkklippan går i dagen var det lite rikare blomning med bergskrabba, blodnäva, svinrot och kattfot. Strax innan jag nådde Torsburgen såg jag en fin plats att slå upp tältet på. Det var ingen idé att gå längre eftersom jag var lite trött efter resan. Åt middag och tog mig en liten whisky, planerade lite för morgondagen och kröp sedan in i tältet och somnade till vindens sus och en koltrast som sjöng sin vemodiga sång. Ibland flög en morkulla förbi med sitt underliga läte.

Lördagen den 5:e juni
Natten var ganska kylig och eftersom jag har en lätt sovsäck så var det kallt under de tidiga morgontimmarna. Solen värmde snabbt och det kändes skönt att ligga på underlaget och äta frukost. Nordanvinden från igår hade ersatts av en betydligt mildare sydvästvind. Efter att jag brutit tältet så började jag vandringen mot Torsburgen. En och tall hade börjat ryka så mina kängor blev snabbt gula av pollen. Nådde Ardre luke och gick runt ett tag och tittade på det enorma arbete som lagts ner vid byggandet av murarna på Torsburgen.

Torsburgen vid Ardre luke

Fortsatte söderut genom en fin tallskog som kantades av svinrot, gräset älväxing och här och var den bruna orkidén nästrot. Liljekonvaljerna doftade underbart i förmiddagssolen. Det förekom lite hyggen här och var och jag såg att de även gjorde hyggesplöjning. Rastade i skuggan och såg ett litet träsk skymta mellan träden och begav mig dit. Träsket var "konstgjort" genom att någon med schaktmaskiner schaktat bort en myr och gjort en sjö. Är det tillåtet? När jag gick ner mot sjön skrämde jag upp några tranor som trumpetande flög sin väg.

Vid stranden fanns ett bord med bänkar och det passade mig utmärkt så jag kunde tvätta mig riktigt efter resan och även tvätta lite kläder. Efter att jag torkat i solskenet passade jag på att ta en fika. Fortsatte den raka grusvägen till Bringsarve där det blev asfalt istället. Tittade på Ardre kyrka och fyllde på mina vattenflaskor och fortsatte mot Västerby där jag vek av åt norr på den gamla landsvägen. Stannade vid en milstolpe och åt lunch. Botaniserade efteråt i omgivningen men det var mest S:t Persnycklar och överblommad fältsippa, inga alpnycklar som jag hade hoppats att finna, kanske var det för tidigt för dem. På andra sidan vägen var marken omrörd, förmodligen av vildsvin som fötts upp bakom inhägnader. Fortsatte vandringen och vid en hyggeskant fanns en fin ruin av en kalkugn.

Fältsippor i frukt

Nådde väg 143 och sedan var det en rak grusväg till Fjäle där jag stannade vid rekonstruktionerna av boningshus och ladugård. Det var meningen att jag skulle ta en körväg väster om Fjälängar men fann den inte. Fick gå norrut för att undvika ett kärr och fann till slut en annan väg som gick åt sydväst. Till att börja med gick vägen över hällmark med ek och stora bestånd av getrams. Senare blev vägen bredare och gick in i en tallskog. Vid en liten bäck stannade jag och fräschade till mig och sedan passade jag på att fotografera fjälltätört som jag tidigare inte sett. Kärrliljan hade också börjat blomma.

Den lilla vägen fortsatte mot nordväst och vid ett hygge skulle det finnas en väg åt väster men av den fanns inte ett spår. Fick därför fortsätta norrut mot Altajme och cirka en kilometer söder om byn fann jag en hyfsad plats att tillbringa natten på. Det är lite svårt att finna bra platser för mitt tunneltält eftersom jag måste få ner minst fyra pinnar i marken för att få tältet att stå. Jag var rätt trött efter dagens vandring så efter middag var det bara att krypa ner i sovsäcken och blunda och till slut somna.

Söndagen den 6:e juni
Hade frusit också denna natt mest beroende på att jag blivit solbränd under gårdagens vandring. Som vanligt en skön stund i solen med frukost innan det var dags att fortsätta mot Altajme. Strax innan gården så tvärade jag åt väster genom skogen och nådde den lilla grusvägen som genom ganska fattig tallskog tog mig till Bare där asfalt ersatte gruset. Det är varmt att gå på asfalt och det känns i fötterna. Nådde Sigvalde träsk och via en liten stig stannade jag strax öster om badplatsen. Det var skönt att tvätta sig i det svala vattnet och sedan sitta i solen och självtorka. Lunch blev det vid parkeringen där jag kunde sitta i skuggan och äta.

S:t Persnyckel

Sedan var det ånyo en vandring på asfalt. Det blev lite lummigare innan Ethelhems kyrka med blommande ramslök och midsommarblomster. Vilade och fyllde på vattenflaskorna vid kyrkan. En kilometer efter Västringe bar det av västerut på en liten grusväg och senare en mindre väg norrut som dessvärre tog slut vid en manskapsbod. Fel väg! Vända, nej! Fortsatte genom skogen norrut med kompassriktning och nådde efter lite möda vägen som åt sydväst går mot Stångsmyr och väg 142. Mycket hygge och ganska varmt i solen, en ganska tråkig väg som dock på sina ställen hade träskulpturer som någon snidat. Innan telemasterna stannade jag i skogen och slog upp tältet bland doftande liljekonvaljer. Efter middagen blev det att ligga i tältet eftersom det var mycket mygg och en och annan knott. Det är skönt att ligga i tältet och tänka och slappna av efter en dags vandring. I skogen "skäller" en råbock och koltrasten sjunger som vanligt.

Måndagen den 7:e juni
Försöker att krypa ur tältet vid åttatiden och vara klar för vandring vid nio, så också denna morgon. Försökte finna Kviebäckens källa vid grusgroparna men hade ingen större lust att tränga igenom ungskog och leta. Därför blev det väg 142 söderut till Fride och vid Bjärs fick jag vatten av en man och hade en liten pratstund. Det enda positiva med att gå på landsvägar är att man passerar hus och byar med syrénhäckar med blåa eller vita blommor med en underbar doft.

Efter Bjärs gick jag västerut via Graunvik och efter fyra kilometer nådde jag rastplatsen på Lojsta hed. Vek av åt norr och nådde Botes källmyr, det var för tidigt på året för att göra ett besök och i så fall skall man ha stövlar. Tvättade mig i den lilla bäcken, kändes härligt efter en svettig dag. Följde reservatgränsen åt nordost och vid en liten grusväg stannade jag och åt lunch. Några skogsbaggar såg jag inte i inhägnaderna.

Sojde vid Stora Hajdes

Efter maten gick mina steg åt väster och just innan Stora Hajdes fanns ett "sojde" att beskåda, alltså en plats där man bränt tjära ur tallstubbar. På landsvägen vid Lilla Hajdes mötte jag två kvinnor från Göteborg som var på vandring mellan vandrarhem med en lätt packning. De skulle innan kvällen gå till Ljugarn, en lång promenad!

Stora Hästnäs

Vid Alstäde lämnade jag asfalten och gick åt norr på skogsstigar mot Klinte. Det fanns mer stigar i verkligheten än vad som angavs på kartan så det var lite svårt att orientera sig. Regnet hängde i luften så det var viktigt att så snabbt som möjligt hitta en plats för tältet. Marken var ojämn eller så var det kalksten strax under jorden. Fann ett ganska dåligt ställe till sist nära Klinte och lyckades precis äta middag innan det började regna. Torrmaten smakar fantastiskt gott nu för tiden även om den är lite dyr! Sedan var det bara att ligga i tältet och filosofera innan man somnar in till regnets smattrande på tältduken.

Tisdagen den 8:e juni
Låg i tältet till klockan tio innan det var tillräckligt torrt för att packas. Åt ingen frukost eftersom det var väldigt vått på marken efter regnet. Nådde Klinte kyrka där det vid norra muren fanns bänkar och bord att äta frukost vid. Passade också på att tvätta av mig lite efter frukosten. Vägen in till Klintehamn var smyckad med ballonger eftersom det var dags för studentexamen. Handlade mat på ICA där en skylt sa: "Spara ryggen, använd varuvagn", knappast en uppmaning till mig! När jag nådde busstationen visade det sig att bussen till Visby skulle avgå om 15 minuter. Bra, då slapp jag vänta.

Med solen i ryggen

Vid Visby busstation fyllde jag på mitt vattenförråd och passade också på att köpa en liten flaska whisky och äta lunch innan det var dags att börja vandra Pilgrimsleden mellan Visby och S:t Olofsholm. Märkningen börjar ju först vid Hammarsbo så det blev en ganska tråkig vandring genom bostadsområden som följdes av industrier nära flygplatsen. Under vandringen startade hela tiden Jas-plan i rotepar och förde ett herrans liv. Undrar hur mycket varje start kostar? Därefter en kilometers vandring på väg 148 där det i vägrenen kröp rikligt med vinbergssnäckor, den art som fransmännen äter med förtjusning och även jag när jag är i Frankrike.

Vid Hammarsbo lämnade jag väg 148 för Pilgrimsleden och en mindre grusväg. Nådde St. Hästnäs där det blev en stunds vila och ett besök i huset från 1300-talet. En hund kom fram till mig när jag skulle gå med en boll som han placerade framför sig och tittade på mig med bedjande ögon: "Lek med mig!" Visste att om jag började leka med bollen så kunde jag bli tvungen att stanna en bra stund. Efter Björkome tog jag av på en mindre väg där det kröp väldigt mycket av vad jag tror var röd skogssnigel. Man såg också att området en gång varit militärt område. Passade på att ta en fika på Sandkull-Annas farstukvist. Stugan som byggdes 1878 beboddes fram till 1978 och är numera byggnadsminnesförklarad. Såg också den första rabbisen under denna vistelse på Gotland. En "gullstajn" fanns vid Båtsmans Leijons torpruin nära Gällungs och den består som stenen vid Hoburgen av rapakivigranit som på finska betyder "rutten sten".

Gård vid Kvie

Vid Björkome (finns tydligen flera gårdar med samma namn) gick vandringen på en liten grusväg och skogen såg väldigt fuktig ut med av vatten fulla diken. Hade planerat att stanna för natten innan Bro kyrka och det såg just inte lovande ut! Efter halvannan kilometer nådde jag Stridhemshagen och där fanns den perfekta platsen för tältet och mig. Inga träd som växte över tältet men som skulle ge skugga på morgonen om solen skulle skina. Mina fötter var lite ömma eftersom det blivit mycket vandring på asfalt under de två senaste dagarna så det var skönt att ta på sig gummiskor. Lagade en god middag, all mat smakar bra om man är hungrig, även frystorkad soppa med lite extra lammkorv. En kvinna på en häst passerar förbi när jag ligger på underlaget och planerar för morgondagen. När vinden mojnat och solen sjunker kommer myggen fram så det blev att krypa in i tältet och lyssna på SMHI som tyvärr lovar ostadigt väder för morgondagen med regnskurar.

Onsdagen den 9:e juni
Gråmulen morgon med mygg som inte gör frukosten till en njutning. Har dock sovit väldigt gott eftersom jag tillbringat natten på en plats med jämnt underlag. Det kan göra lite ont i ryggen på morgonen om marken varit ojämn. Har varit rädd för mitt högra knä som jag vridit för några år sedan men märker att det är ryggen som tar mest stryk. Får stretcha ordentligt innan jag börjar vandra på morgonen eller efter en längre rast.

En trevlig grusväg förde mig till Bro offerkyrka med sin inmurade bildsten i sydfasaden. Började med att fylla på vattenflaskorna och fräscha upp mig lite. Sedan blev det ett besök i kyrkan. Gjorde inget besök vid offerkällan.

Ett par hundra meter efter kyrkan vek jag av åt sydost på en asfaltväg som efter en kilometer följdes av en markväg åt norr genom den fuktiga skogen. Nådde Kvie och beundrade en vacker manbyggnad vid en av gårdarna. Efter gårdarna bar det av över åkrar med drillande lärkor, hundkäx och ängshaverrot som endast blommar på förmiddagen. Nådde Haltarve och vände åt norr och kom fram till Lokrume kyrka. Besökte toaletten som hade varmt vatten och tvättade mig. Gjorde sedan det obligatoriska besöket i kyrkan innan jag åt lunch vid bänkarna.

Mätt och belåten vandrade jag förbi Tomase genom en allé med ask som tyvärr hade drabbats av askskottsjuka, som orsakas av en svamp. Om den sprider sig så är det stor risk att de flesta askar dör. Asken är ju ett mycket vanligt träd på Gotland så det kommer att märkas! Vid Grausne kom jag in i en fin tallskog med blommande hällmarker. Måste vara vackert med all vit fetknopp när den blommar. Att det varit mycket regn på Gotland märktes eftersom det var små bäckar som rann på hällmarkerna. Passerade en väderkvarn vid Suderbys och via asfalt nådde jag Hejnums kyrka där det blev en rast och besök i kyrkan.

Tältet i grusgropen nära Hejnum

Mörka moln hade tornat upp sig och närmade sig från sydväst. Får nog hitta en plats ganska snart att tillbringa natten på. Vid bygdegården lämnade jag Pilgrimsleden och började vandra rakt väster ut. Lämnade leden eftersom jag ville gå den gamla landsvägen på Ancylusvallen genom Kallgatburg. Regnmolnen närmade sig och en kilometer efter Hejnum fann jag en plats för tältet i ett gammalt grustag. Låter inte så illa som det låter, det är säkert tio år sedan som grustaget användes så det växte träd och blommor där. Slog upp tältet, pinnarna gick lätt ner i den grusiga marken. Åt därefter middag och precis när jag ätit klart börjar det regna. Det blev en lång kväll i tältet men det kom inte speciellt mycket regn.

Torsdagen den 10:e juni
Under morgonen kom det skurar men vid tio-tiden var tältet tillräckligt torrt att packas. När jag började gå så bröt solen igenom då och då. Det blev nedförsbacke till den gamla landsvägen och nådde en bäck som avvattnade Rövätar som brusade högt. Sedan blev det en vandring i två kilometer på Ancyllusvallen som kantades av hundratals idegranar. Det är det rikaste beståndet av idegran i Sverige. Man förstår att Ancylusvallen använts som landsväg eftersom den går högt över de omgivande fuktiga markerna. Vid Orghagar forsade en bäck vid en kvarnruin och hade översvämmat vägen. Det var här jag planerat att övernatta och platsen jag valt i grusgropen visade sig vara bättre och torrare. Anslöt till Pilgrimsleden vid Djupdal och gick vidare genom en fin tallskog med hällmark på sina ställen.

Tovsippor vid Djupdal

Något vitt fångade min blick, ett bestånd av tovsippor växte lite spritt i tallskogen på ett begränsat ställe. Naturligtvis blev det att ta av sig ryggsäcken och fånga dem på bild. Vid Klints lämnade jag återigen Pilgrimsleden för att gå in till Slite och handla. Det blev en tråkig vandring på landsväg innan jag nådde Slites centrum och kunde göra mina inköp. Att vandra norrut genom Cementa är inte roligt, men man har ju havet att titta på, gamla byggnader och några raukar. Viker av på cykelleden vid Österbys och känner att det börjar stänka lite. Också i kväll gäller det att hitta en plats för natten så fort som möjligt. Det är lättare sagt än gjort, marken är fuktig eller väldigt ojämn. Når en kraftledningsgata där det anlagts en träningsbana för travhästar och i närheten får jag upp tältet under tallar. Äter middag och sedan var det bara att krypa in i tältet för det var fruktansvärt mycket mygg. Kände mig ganska trött efter mycket vandring på asfalt under dagen. Annars har jag inte gått speciellt långt. Hörde på nyheterna att det kommer att bli mer regn under natten. Inte bra eftersom jag placerat tältet under träd.

Fredagen den 11:e juni
Nog regnade det under natten och morgonen! Fick äta lite frukost i tältet och inte förrän klockan två var tältet tillräckligt torrt. Gick norrut mot Nordkrok, det var jämngrått och då och då kom det en liten skur. Den lilla bäcken vid Vägume forsade rejält och lät som en mindre å. Från Vägume och ner till Stora Hammars var dikena fyllda till brädden av vatten.

Nästrot vid Hideviken

Lämnade Pilgrimsleden och fortsatte söderut till Barläst där jag tog några kort på kalkugnarna. Gick sedan en liten grusväg österut där vattnet på sina ställen rann över vägen från de överfyllda dikena. Regnet hade som väl var upphört. Nådde fram till några gamla militärförråd och bestämde mig för att stanna där över natten. Slog upp tältet vid blommande liljekonvaljer och åt därefter middag. Det hade börjat blåsa lite så det var inte så mycket mygg som irriterade. När det var dags att krypa in i tältet sjöng en koltrast från en trädtopp, det är skönt att somna in till fågelsång.

Lördagen den 12:e juni
Vinden tilltog under natten och jag vaknade ofta av att tältet fladdrade men jag kan trösta mig med att det torkar. Vid niotiden hade solen värmt upp tillräckligt för att äta frukost. Gick söderut mot Näsudden och passerade en koleragrav från en epidemi 1854 då tre personer från trakten dog. Nådde havet där det måste blåsa styv kuling med vita gäss på vågorna. Måste komma till ett ställe där det är lä för jag måste tvätta mig i havet. Det blev en mycket spartansk tvättning i går kväll. Vid Hide naturreservat stannade jag och tvättade hela mig i det kalla vattnet. Men det var skönt efteråt! Satt en stund och njöt i solen innan jag fortsatte till Hide och fick vatten av ett par i en sommarstuga.

Hideviken

Halva deras tomt var översvämmad och de berättade att det under natten fallit mer än 30 mm regn. Inte att undra på att det var blött i markerna! Det blåste häftigt när jag gick på ostsidan av Hideviken, jag nästan blåste omkull en gång! Kom fram till S:t Olofsholm och målet för Pilgrimsleden. Det var här Olof Haraldson, Olof den helige, landsteg 1029 och till minne av denna händelse byggdes ett kapell på platsen. Rester av kapellet finns inbyggt i en vägg i magasinet. Uppe vid magasinet blåste det ännu mer så det blev ingen vandring ner till stranden, men jag beundrade utsikten en stund.

Gick sedan ner till hamnen och passade på att äta lunch där. I skogen på Aurskallsviken västsida blommade det rikligt med svärdsyssla, eller vit skogslilja som den också kallas. Blev bjuden på kaffe vid en stuga och hade en trevlig pratstund med en dam. Den fortsatta vandringen vid Aurskallsviken blev en vandring mellan stranden och skogen beroende på hur mycket vatten det var på stigen. Nära stenbrotten vid Smöjen var skogsvägen översvämmad så jag fick tränga mig igenom snår av slån och rosor så jag var lite sönderriven när jag nådde stenbrottet med sitt turkosa vatten och kunde tvätta mig och lite kläder. Passade också på att fotografera ängsnyckel och johannesnycklar som börjat blomma. Innanför Lörgeholm slog jag upp tältet ganska nära stranden i lä för vinden som fortfarande var rätt kraftig. Åt middag vid sju, sitter ute en stund och tar en liten whisky innan det blir för kallt. Ligger cirka 250 m från ett vindkraftverk så ljudet från det är lite irriterande, men det var den bästa plats jag kunde hitta. Vet sedan jag gick här 2003 att det inte finns bra platser att övernatta på längre norrut.

Söndagen den 13: juni
Det regnade under morgonen trots att SMHI lovat uppehåll. Vid nio var tältet tillräckligt torrt att packas. Åt inte frukost eftersom det blåste för mycket. Kom till Lörgeudd och även där blåste det så jag fortsatte norrut. Efter ett äldre stenbrott gick jag ner till stranden och nådde Kyllaj där jag vid hamnen kunde stanna och äta frukost vid bord och bänk. När jag ätit färdigt började jag prata med en äldre man och sedan gick vi norrut längs landsvägen. Hemma hos honom fick jag vatten. Att gå längs stranden var inte att tänka på efter allt regn som fallit.

Aurskallsviken

Fortsatte vandringen norrut på asfalt men kunde efter 700 meter vika av på en grusväg mot Valleviken. Framme vid Valleviken tittade jag om det fanns möjlighet att gå längs stranden men den var igenväxt av vass. Vid restaurang Sjökrogen hade de precis öppnat så jag bestämde mig för att äta lunch där. Det var en underbar måltid efter nio dagar med torrmat. Servitrisen som tänkte vandra i Amazonas om några år, var mycket trevlig och lite extra mat fick jag av kocken när han fick veta att jag vandrat från Visby. Trevligt ställe, rekommenderas!

Johannesnyckel vid Smöjen

Mätt och belåten vandrade jag vidare och gick norrut till Stora Valle. Passerade ett änge och en vittrad bildsten och vid Puttersjaus fortsatte jag söderut på en grusväg. Solen sken och det var varmt och att jag ätit mycket bidrog nog också till att det var en jobbig vandring. Försökte hitta en plats för natten vid Husken och ute på Sundsnäset, men fann inget ställe. Funderade på att gå ut på Furillen men fortsatte i stället norrut till Lergrav där jag inte kunde motstå att äta strömming på hårt bröd och lättöl därtill.

Kalklada vid Kyllaj

Nådde Bräntings och efter en kilometer gick jag österut in på en grusväg ner mot Sildnäs där jag hoppades finna en plats för tältet. Kom ner till viken vid Sildu och där var det verkligen vått och så började det att regna lite lätt. Fotograferade äldre båtlänningar som nu var långt uppe på land innan jag återvände till grusvägen igen. Marken i skogen vid en inlandsklint med fina raukar, bestod av gamla strandvallar så det fanns ingen möjlighet att slå upp tältet. Några hundra meter innan Nors fann jag en plats bland granar som fick duga för natten. Det skulle ju bli den sista natten i tält under den här vandringen. Behöver inte äta middag efter all mat under dagen så det fick bli en lätt måltid. Låg i tältet och funderade över vandringen och somnade till fågelsång och insekters surr.

Måndagen den 14:e juni
Sov gott under natten och väcktes av en "skällande" råbock som strök ganska nära tältet. Åt en härlig frukost i solen, det var inte så tokig plats jag valt trots allt. Vid Nors började jag gå norrut på asfaltvägen som kantades av akleja, blodnäva och av fibblor som ersatt svinroten som blommat ut. Hörde tranor trumpeta från Blutsmyr och kunde ta av åt öster på en liten grusväg vid Bluttmo-Gildarshagens naturreservat. På åkern strax innan Hultungs gick en sångsvan och betade och när den lyfte såg jag ur stor den var, mer än två meter mellan vingspetsarna. Tittade på en kalkugn vid Hultungs innan det var dags för raksträckan upp till Bunge kyrka där det blev lite vila och uppfräschning innan besöket i kyrkan gjordes.

Landsvägen in till Fårösund, som kantades av bitterfibbla, blev jobbig för jag kände mig ganska trött. Gick till "Kustparkens hotell och vandrarhem" där de hade ett rum för mig under de tre dagarna jag hade kvar innan det var dags att resa hem igen. Att duscha i varmvatten var som en dröm! Lade mig på sängen och slumrade till lite innan det vid sextiden var dags att gå in till samhället och äta. Till min besvikelse var ingen restaurang öppen så det fick bli att köpa en färdig sallad och öl på ICA. Smakade gott och efter maten blev det VM-fotboll på tv innan det blev dags att äntligen sova i en säng!

Lergrav

Hade ett par dagar kvar av min vistelse på Gotland innan det var dags att återvända hem. Under min vistelse i Fårösund latade jag mig och promenerade och såg bl.a. alpnycklar nere vid stranden norr om Kustparken.

Att jag vandrat tvärs över Gotland har jag tänkt göra sedan jag avslutade den tredje etappen på min vandring runt ön. Trodde inte att det fanns så mycket skog på Gotland och att det fanns så stora arealer utan bebyggelse som på Lojsta hed. Tyvärr var vägarna mestadels raka så det blev inte så omväxlande som det blivit om det varit lite kurvigare.

Det var blött i markerna i år och tur var väl det för annars hade jag inte kunnat tvätta mig, för vatten hade nog inte funnits annat än vid kyrkor och i privatbostäder. Nu fanns det små bäckar som rann även på alvarmarkerna!

Tänkte också på varför man inte byggt ett vindskydd mitt på Pilgrimsledens sträckning så det är möjligt att vandra den i två etapper och slippa bära på ett tält. Pilgrimsleden behöver också bättre märkning för det var lite dåligt med stolpar på sina ställen.

Nu är det bara Fårö runt och lite mer vandring vid Bästeträsk som jag önskar göra. Hela Fårö har jag inte gått runt och till Bäste träsk vill jag gärna återvända innan det eventuellt exploateras med ett nytt kalkbrott. Hoppas myndigheterna tar ett beslut och gör området till nationalpark. Om allt går i lås kommer jag att göra den vandringen i augusti i år, 2010.

Göteborg lördag den 17 juli 2010
/text och bild Roger Gahnertz

Platsguide

Guteknappen - platsguide

Genom att trycka på en knapp på mobilen med gps får du gudning. Står du t ex nära en kyrka får du information om kyrkan och en lista på vad som finns i närheten.

Platsguiden fungerar förstås bara när du är på Gotland. Mobilanpassat finns på Visit Hemse - klicka på hjärtanet.