Vykort GotlandInformation på sidan varifrån bilden kommer
Vad står det på runstenen från ArdreI Ardre kyrka på östra Gotland har det stått en runsten från vikingatiden (kulturstulen till Stockholm) där kanske en tragedi står nedtecknad: siba : raisti : stain : eftir : roþiauþ : kunu : sina : totur : roþkais : i : ankum : to : unk fran : ofurmagum Översatt ord för ord ungefär: Siba reste sten efter Rothiauth fru sin dotter Rothgais i Anga dog ung från oförmåga. - Har Sibas fru och dotter dött samtidigt? Eller är Roþkais inte Sibas dotter? Står det i själva verket att hans fru var dotter till någon Roþkais från Anga? Och vad betyder förresten Roþkais? Och hans frus namn, Roþiauþ, betyder det nåt? Vi börjar med namnet Roþiauþ. Thiauth eller þiauþ är ordet för folk eller familj i Gutasagan, där det ju talas om att var tredje familj lottades ut och kördes i väg från Gotland: þa lutaþu þair bort af landi huert þriþia þiauþ (då lottade de bort från landet var tredje familj). När jag försöker uttala ordet þiauþ så blir det ungefär tjaud. Och då ringer min gutniska språkklocka för tjaud betyder ju gnäll eller gråt. Va tjauda däu um? kan man fråga någon som gnäller eller gråter högljutt eller låter besvärlig på något annat sätt. Kanske är det i själva verket så att man vid den stora utvandringen från Gotland lottade bort var tredje kvinna och körde bort henne. Eller var det så - här får feministerna lite vatten till kvarnen - att "tjuten", dvs kvinnorna, var överhuvuden i familjerna och således den som bestämde varför övriga familjemedlemmar hade att foga sig. Roþkais då, vad kan det tänkas betyda? I alla översättningar som jag har sett så låter man k:et i namnet vara ett så kallad frikativt g, dvs det uttalas som ett vanligt g. De sista fyra bokstäverna i namnet är alltså gais, vilket emellertid inte är en sportklubb utan betyder spjut. Roþ betyder förstås röd, det skulle varje gute hålla med om. Men Rödspjut hette nog inte någon viking, en örn, från Anga utan hans namn bör väl lämpligen ha varit Blodspjut. Alltså: Siba resten stenen efter Rödtjut, frun sin, dotter till Blodspjut från Anga, som dog ung av oförmåga. Betyder alltså inskriften att Blodspjuts dotter som hade gift sig med Siben i Ardre dog i barnsäng? Eller är det ännu värre? Kanske inte Roþkais är namnet på Sibas svärfar utan hans dotter? Dog hans fru i barnsäng strax efter dottern var född? Var någonstans Sibas sten stod innan den placerades i kyrkan är inte gott att veta, men förmodligen på ungefär samma ställe, för kyrkan är säkert byggt ovanpå en vikingatida gravplats. Tänk nu efter en stund. Vi förstår alla Sibas ohyggliga börda. Men kom ihåg att den talar till oss från en tid då man enligt den officiella historieskrivningen förväntades sätta ut barn i skogen, om de kom olämpligt, eller ägna sig åt människooffer av obekant anledning eller andra ännu värre saker. /text och foto Bernt Enderborg |
|||