Gustafsviks utflyktsguide


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Gustafsviks Semesterby

Färjeleden 3
621 58 Visby
Tel: 0498-20 12 60
Hemsida

Från hamnen / flygplatsen



Aktiviteter

Aktiviteter karta
Aktiviteter databas
Dagens evenemang

Bra att veta

Apotek
Bankomat
Bibliotek
Gymnastikhallar
Köpcentra
Lasarett
Polis
Rastplatser
Samhälle
Skola
Systembolag
Vårdcentraler

Nyheter

Radio Gotland
Aftonbladet
Dagens Nyheter
Expressen
Svenska Dagbladet
Friserna från 1300-talet av EgypticusGammelgarn kyrka har vi visat förut, och det med rätta, se t ex Rumphuggen objektivitet.

Jag skall visa dig något du kanhända inte tänker på, och spekulera en smula. Bilden visar Kains och Abels historia.

Brodermordet, Gammelgarn kyrka

Här ser vi brodermordet, som är att börja i fel ände men du förstår snart. Kain håller ett svärd och har inte gott i sinnet; mordet visas mera konkret på Lejonporten i Hablingbo.

Kain som var jordbrukare bar fram en offergåva av markens gröda och Abel som var herde bar fram "det förstfödda i sin hjord", enligt 1 Mos, 4:2, men Herren såg bara till Abels offer varför Kains blick blev mörk. Han slog ihjäl Abel, sin lillebror.

Brodermordet, Gammelgarn kyrka

Tillbaka till frisens början. Här ser du hur herden Abel offrar ett lamm medan bonden Kain kommer med en sädeskärve (är det väl). Herren gör fridstecken med höger hand och håller en bok i den vänstra (du skall få en profan förklaring till boken nån gång). Han kikar åt Abels håll men vänder nästan ryggen åt Kain. Och som du ser har Kain redan här ett svärd, och för sin vänstra arm bakåt. Han tar på något, men vad?

Den fria viljan, Gammelgarn kyrka

Djävulen har en likadan sädeskärve och det är den Kain tar på. Detta bör rimligen betyda att Kain får sin ingivelse om att mörda Abel från ondskan själv - han får inte kärven som du ser, och den jäveln är därtill fjättrad.

Jaha, och...

Som du såg stod Kain framför Herren och lämnade fram sin gåva men blir trots detta påverkad av ondskan. Det betyder bl a att Gud inte tvingar dig till någonting utan du måste själv välja vad som är gott eller ont, rätt eller fel, dvs Egypticus talade på 1300-talet om två saker: tron är frivillig och du har fri vilja. Försöker någon tvinga på dig en tro, eller säger att du inte har något val, så är det inte längre någon tro, eller ens religion de talar om, utan tvång.

En liten sak till. Hade Kain vågat sätta sig upp mot Gud om han hade varit säker på dennes existens? Hade du? Eller är Herren och Djävulen bara symboler?

Egypticus fris på Gammelgarn kyrka

Frisen på Gammelgarns kyrka är alltså inte bara begapansvärd konst utan talar också om för dig att du har en fri vilja. Så när du läser om den stränga medeltida kyrkan och att folk var kuvade av religionen så tillåt dig själv att le en smula.

Och framför allt: när du kikar på all den fantastiska medeltida konst som finns på Gotland, så kika efter ordentligt. Det är roligare än vad du tror.

Överkurs och Bob Dylan

Guteinfo firar förstås också Bob Dylans Nobelpris 2016: bra!

Nåja, i andra versen av den underbara låten "Every grain of sand" lyder början:

"Don't have the inclination to look back on any mistake
Like Cain, I now behold this chain of events that I must break"

Herren satte ett märke på Kain efter detta människans första mord och meddelade att han skulle bli ”hämnad sjufalt vem som än dödar honom”. För dem som tänker på sånt så tillämpas alltså inte den senare regeln i Moseböckerna om öga för öga, tand för tand (talionsprincipen) utan Kain flydde till ett land som hette Nod.

Det finns rätt många förklaringar på varför Herren struntade i Kains offer, vad mordet innebar osv, men detta tycks inte intressera Dylan i sången utan han sjunger om en händelsekedja som måste brytas.

Om du har givit någon en gåva, eller offrat något, men mottagaren förstår eller uppskattar inte detta: vad angår det dig? Eller något annat som stör: vilken väg tar du, hat och våld? Kains väg? Eller försöker du förstå den kedja av händelser...

----------------------

Ps. Läs nu bara inte Onda Andar av Dostojevskij för där säger han att det sistnämnda är den moderna människans förbannelse, förståelse in absurdum, men det är ju lite överdrivet och riktigt dit har vi nog inte kommit än. Ds.

/text och foto Bernt Enderborg

Utflykt

Badplatser
Fiskelägen
Fornborgar
Gravfält
Hamnar
Insjöar
Kyrkor
Kämpgravar
Medeltida hus
Museer
Naturreservat
Några platser
Raukfält
Stenrösen
Skeppssättn.
Ängar
Öar

Ställen

Fårö
Visby

Annat

Artiklar
Bildstenar
Fauna
Flora
Geologi
Historia
Mytologi
Målningar
Runor
Sagor
Skulptur
Slipskåror

Årtalshistoria
Sök med ett ord

Visby placera märke

Väg högerklick
Sök gata i Visby


Gotlandsguiden

Behöver du en guide till bussen eller gruppen?

- Kontakta Annika Lindh.

Gotland på mobilen

Nu kan du nå alla utflyktsmål också på en sida som anpassats till mobilsurf, se

www.guteinfo.com/mobil/

Vi utvecklar och förbättrar denna sida oavbrutet.
128 603 899 sido sen 9/2-2010 | Copyright © 2024 Buffert 4, tel 0498-27 88 50