Mahomet i Gothem
Målningar - Gothem - Nära - Karta
Vid restaureringen av Gothem kyrka 1949-50, säger Erik Nylén i Byggnadshyttans verksamhetsberättelse för år 2005-2006, togs en rikedom av kalkmålningar fram och konserverades, och de blev värderade som "något av det bästa Gotland har att visa upp", se t ex Månadsbilderna.
Nere i högra hörnet på bilden ovan ser du den gode eremiten med sin fackla men det annorlunda är varningen för irrläror genom de två figurerna i framställningen. Närbilder:
Påven som symbol för den katolska kyrkan.
Mahomet som en symbol för turkarna på 1600-talet (alla muslimska osmaner kallades turkar på den tiden).
Så här säger Nylén till att börja med, s 85: "Bilden var kyrkohistoriskt spännande och kom att dateras till 1500-talet och tiden strax efter Luther. Striden mellan den reformerade kristenhetens nya kyrkor i främst norra Europa och den därvid omskakade katolska kyrkan stod het. Man hade bekrigat varandra med pamfletter och stridsskrifter och dessa var ibland illustrerade med övertydligt kränkande bilder. Detta kände teologer och konsthistoriker väl till. Därför, menade sakkunskapen, hade man i tidens anda i Gothem utmålat påven som en lika stor fara som profeten Mohammed för den rätta kristendomen."
Krig hade pågått länge och 1683 belägrades Wien av storviziren Kara Mustafa. När det bara var timmar ifrån att de intog staden lyckades den polske kungen Johan III av släkten Sobieski i stället inta turkarnas läger och driva dem på flykt (300 000 man).
Målningen i Gothem kyrka är alltså inte från 1500-talet utan från slutet av 1600-talet, och bilden föreställer Mohammed IV, regerande sultan i det Ottomanska eller Osmanska riket vid den tiden.
Och just en sådan tjänar kyrktupp på Linde kyrka:
Det fanns en sån tidigare på Etelhem kyrka också, men den är nertagen sen länge.
Nylén avslutar sin uppsats - Mahomet i Gothem och den turkiske månen i Linde - som är långt bättre och innehållsrikare så här: "I och för sig kunde man 1683 inte veta att den turkiska erövringen av Europa nu var hindrad för århundraden framöver, att Johan III:s seger var en världshistorisk vändpunkt. I den svenska psalmboken av 1695 skulle man ännu putsa upp en gammal Lutherpsalm och be Gud bevara sitt ord mot turkens (och mot påvens) mord.
Väggmålningen i Gothem och flöjeln i Linde har sina världshistoriska sammanhang."
De medeltida kyrkorna på Gotland kan visa dig mer historia än vad du kanske tror. Det är väl använd tid att besöka kyrkorna och fundera en smula.
Nere i högra hörnet på bilden ovan ser du den gode eremiten med sin fackla men det annorlunda är varningen för irrläror genom de två figurerna i framställningen. Närbilder:
Påven som symbol för den katolska kyrkan.
Mahomet som en symbol för turkarna på 1600-talet (alla muslimska osmaner kallades turkar på den tiden).
Så här säger Nylén till att börja med, s 85: "Bilden var kyrkohistoriskt spännande och kom att dateras till 1500-talet och tiden strax efter Luther. Striden mellan den reformerade kristenhetens nya kyrkor i främst norra Europa och den därvid omskakade katolska kyrkan stod het. Man hade bekrigat varandra med pamfletter och stridsskrifter och dessa var ibland illustrerade med övertydligt kränkande bilder. Detta kände teologer och konsthistoriker väl till. Därför, menade sakkunskapen, hade man i tidens anda i Gothem utmålat påven som en lika stor fara som profeten Mohammed för den rätta kristendomen."
Krig hade pågått länge och 1683 belägrades Wien av storviziren Kara Mustafa. När det bara var timmar ifrån att de intog staden lyckades den polske kungen Johan III av släkten Sobieski i stället inta turkarnas läger och driva dem på flykt (300 000 man).
Målningen i Gothem kyrka är alltså inte från 1500-talet utan från slutet av 1600-talet, och bilden föreställer Mohammed IV, regerande sultan i det Ottomanska eller Osmanska riket vid den tiden.
Mera sånt här
Det finns en annan varning för "turkarna" på Gotland för de som kikar efter, förmodligen också från denna tid. Nylén säger: "Den turkiska halvmånen på många kyrktorn exempelvis i det österrikiska Sydtyrolen blev till kristenhetens bestående segersymboler", s 95.Och just en sådan tjänar kyrktupp på Linde kyrka:
Det fanns en sån tidigare på Etelhem kyrka också, men den är nertagen sen länge.
Nylén avslutar sin uppsats - Mahomet i Gothem och den turkiske månen i Linde - som är långt bättre och innehållsrikare så här: "I och för sig kunde man 1683 inte veta att den turkiska erövringen av Europa nu var hindrad för århundraden framöver, att Johan III:s seger var en världshistorisk vändpunkt. I den svenska psalmboken av 1695 skulle man ännu putsa upp en gammal Lutherpsalm och be Gud bevara sitt ord mot turkens (och mot påvens) mord.
Väggmålningen i Gothem och flöjeln i Linde har sina världshistoriska sammanhang."
De medeltida kyrkorna på Gotland kan visa dig mer historia än vad du kanske tror. Det är väl använd tid att besöka kyrkorna och fundera en smula.
/text och foto Bernt Enderborg
I närheten - fågelvägen
Bilder
4,1 km, Lina myr i aprilFiskeläge
4,2 km, Agbod fiskeläge5,1 km, Hangrebod fiskeläge
Fornborgar
4,8 km, GothemhammarFöretag
73 m, Gothem Logi, restaurang Vedugnen3,4 km, Ljusmakeriet
Hamnar
4,1 km, BotvaldevikKastaler
120 m, Gothem kastalKuriosa
3,2 km, Fågelsjön och Birka, Lina myrKyrka
0 m, Gothem kyrkaMagiska Gotland
5,3 km, Stenstranden i GothemMålningar
7 m, Jona i valfiskens buk0 m, Mahomet i Gothem
373 m, Månadsbilderna i Gothem
16 m, S:ta Dorotea
Naturreservat
2,6 km, StorsundPlatser
2,4 km, Kyrkbinge vattensåg1,6 km, Spängar