Korbänken i Bro
Målningar - Bro - Nära - Karta
Den medeltida korbänken i Bro kyrka är ett vackert arbete. Paradismålningen på den skall vi titta lite närmare på, och för det fall du undrar hur paradiset tog sig ut så kan du alltså se det i Bro medeltida kyrka.
Som du ser på bilden ovan så finns där vackra träd, några skuttande hindar, en liten sjö och ett berg till höger.
En av scenerna är förstås syndafallet, där ormen har plockat en gul frukt till Eva (det sägs inte i Bibeln att det var ett äpple) som han får henne att ta emot under bedrägliga påståenden och som hon langar vidare till Adam, som gick omkring naken och namngav djur.
Gud hade sagt till dem att inte äta av kunskapens träd varför han jagade ut dem ur paradiset och satte ett bart huggande svärd framför ingången, som du t ex kan se på ett snart nog 1.000 år gammalt mästerverk till dopfunt av Hegvald i Vänge kyrka. I äldre biblar med sitt härliga språk talas om ett "bart huggande Swärd" men nuförtin i Bibel 2000 sägs: "Han drev ut människan, och öster om Edens trädgård satte han keruberna och det ljungande svärdet att vakta vägen till livets träd."
Genom att äta från kunskapens träd påstår Gud att: "Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont.", och detta bör bl a innebära att du har utrustats med en egen fri vilja, som i sin tur blir meningslös om du också kommer åt frukterna på livets träd och därigenom blir odödlig. Förresten, blir inte själva livet meningslöst om du är odödlig?
Vilka det är som kommer ridande på underliga djur mitt i målningen vet jag inte.
Berget är i alla fall Horebs berg, och det är bekant ty det var ju på detta berg som Moses tog emot de tio budorden, kanhända för andra gången, och enligt Vulgata fick horn, se Moses i Västerhejde. Vem det är som sitter framför berget och pysslar med något vet jag inte, kanhända är det Josef och Maria, men det kan väl också vara de ökenvandrare som satte till att dansa kring guldkalven medan Moses var uppe på berget. Det sägs också vara på denna plats som Gud uppenbarade sig för Moses i en brinnande buske och såg till att han ledde Israels folk ut ur Egypten, Exodus, 2 Moseboken, kap 1-18. I dag står det ett kristet Katarinakloster framför berget där man visar platsen för busken.
I vänstra nedre hörnet är det väl rimligen Gud som är självlysande. Han ser ännu rätt ung ut då Paradiset inte kan ha varit mycket äldre än några veckor. Det kan förstås vara Jesus, jag vet inte, men Gud brukar ju framställas som en äldre herre med långt skägg, som i Västerhejde, där han är gott och väl medelålders.
Det är i alla fall en härlig målning från medeltiden! Bro kyrka är också besöksvärd för de bildstenar du kommer att få se, såväl utanpå som inuti botgörarcellen.
Lite till
En annan målad korbänk finns i Gothem, se sidan om Gothem kyrka, och det kan väl vara på sin plats att också nämna den enastående bänken i Burs kyrka, se Tänkaren i Burs.
Om jag minns rätt så var tilltaget att dansa kring guldkalven förmodligen ett uttryck för en vida spridd tjurkult. Moses vart ju storgramse, krossade statyn och hade ihjäl flera tusen av dessa ogudaktiga dansare.
Evangelisten Lukas symboliseras numera av en tjur, och en tjurskalle eller tjur förekommer i många kyrkor på kors, på målningar och lite överallt, bl a som skulptur på S:ta Maria i Visby, se Dansa din djävul. Man kan gott undra om inte denna symbol för Lukas är någon slags reminiscens av denna kult och att den helt enkelt tagits över.
Som du ser på bilden ovan så finns där vackra träd, några skuttande hindar, en liten sjö och ett berg till höger.
En av scenerna är förstås syndafallet, där ormen har plockat en gul frukt till Eva (det sägs inte i Bibeln att det var ett äpple) som han får henne att ta emot under bedrägliga påståenden och som hon langar vidare till Adam, som gick omkring naken och namngav djur.
Gud hade sagt till dem att inte äta av kunskapens träd varför han jagade ut dem ur paradiset och satte ett bart huggande svärd framför ingången, som du t ex kan se på ett snart nog 1.000 år gammalt mästerverk till dopfunt av Hegvald i Vänge kyrka. I äldre biblar med sitt härliga språk talas om ett "bart huggande Swärd" men nuförtin i Bibel 2000 sägs: "Han drev ut människan, och öster om Edens trädgård satte han keruberna och det ljungande svärdet att vakta vägen till livets träd."
Genom att äta från kunskapens träd påstår Gud att: "Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont.", och detta bör bl a innebära att du har utrustats med en egen fri vilja, som i sin tur blir meningslös om du också kommer åt frukterna på livets träd och därigenom blir odödlig. Förresten, blir inte själva livet meningslöst om du är odödlig?
Vilka det är som kommer ridande på underliga djur mitt i målningen vet jag inte.
Berget är i alla fall Horebs berg, och det är bekant ty det var ju på detta berg som Moses tog emot de tio budorden, kanhända för andra gången, och enligt Vulgata fick horn, se Moses i Västerhejde. Vem det är som sitter framför berget och pysslar med något vet jag inte, kanhända är det Josef och Maria, men det kan väl också vara de ökenvandrare som satte till att dansa kring guldkalven medan Moses var uppe på berget. Det sägs också vara på denna plats som Gud uppenbarade sig för Moses i en brinnande buske och såg till att han ledde Israels folk ut ur Egypten, Exodus, 2 Moseboken, kap 1-18. I dag står det ett kristet Katarinakloster framför berget där man visar platsen för busken.
I vänstra nedre hörnet är det väl rimligen Gud som är självlysande. Han ser ännu rätt ung ut då Paradiset inte kan ha varit mycket äldre än några veckor. Det kan förstås vara Jesus, jag vet inte, men Gud brukar ju framställas som en äldre herre med långt skägg, som i Västerhejde, där han är gott och väl medelålders.
Det är i alla fall en härlig målning från medeltiden! Bro kyrka är också besöksvärd för de bildstenar du kommer att få se, såväl utanpå som inuti botgörarcellen.
Lite till
En annan målad korbänk finns i Gothem, se sidan om Gothem kyrka, och det kan väl vara på sin plats att också nämna den enastående bänken i Burs kyrka, se Tänkaren i Burs.
Om jag minns rätt så var tilltaget att dansa kring guldkalven förmodligen ett uttryck för en vida spridd tjurkult. Moses vart ju storgramse, krossade statyn och hade ihjäl flera tusen av dessa ogudaktiga dansare.
Evangelisten Lukas symboliseras numera av en tjur, och en tjurskalle eller tjur förekommer i många kyrkor på kors, på målningar och lite överallt, bl a som skulptur på S:ta Maria i Visby, se Dansa din djävul. Man kan gott undra om inte denna symbol för Lukas är någon slags reminiscens av denna kult och att den helt enkelt tagits över.
/text och foto Bernt Enderborg
I närheten - fågelvägen
Artiklar
5,6 km, Rastplatsen vid KrampbroBildsten
4 m, Bildsten inmurad i Bro kyrka14 m, Djur på en bildsten
5,0 km, En bildsten i Väskinde
892 m, Virvelhjulen - vad är det för nåt
Fornborgar
2,1 km, Folegrana, fornborgen vid Fole granarFöretag
3,5 km, BjörkomestuganHistoria
557 m, Båt med likadana ändar4,5 km, Dannebrogen och Strelow i Fole
Kalkbrott
4,5 km, Kalkbrottet i HejdebyKuriosa
4,7 km, Votivskeppet i kyrkanKyrka
5 m, Bro kyrka4,6 km, Fole kyrka
4,8 km, Hejdeby kyrka
4,2 km, Lokrume kyrka
3,8 km, Väskinde kyrka
Kåseri
766 m, Kika efterMedeltida hus
3,1 km, Vatlings i FoleMytologi
472 m, Bro offerkälla125 m, Bro ojkar
4 m, Det helga korset i Bro
4,2 km, Är detta Frej månne
Målningar
4,3 km, Altartavlan i Martebo0 m, Korbänken i Bro
4,8 km, Äldsta Marie kröning i Hejdeby
Saga
1,5 km, Bro stainkällingarSkulptur
4,2 km, Bladmannen, den gröna mannen59 m, Nederstigen i dödsriket i Bro
4,3 km, Stackars Josef
9 m, Tuggmotstånd i bröden från Bro
10 m, Var finns Djävulen
Socken
5 m, Bro socken4,2 km, Lokrume socken
Stenrösen
2,0 km, Bro stainkalmÄngen
4,9 km, Boängen131 m, Bro prästänge