Suderbys Herrgårds utflyktsguide


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Suderbys Herrgård

Toftavägen 201 Västerhejde
621 99 Visby
Tel: 0498-29 60 30
Hemsida

Från hamnen / flygplatsen



Aktiviteter

Aktiviteter karta
Aktiviteter databas
Dagens evenemang

Bra att veta

Apotek
Bankomat
Bibliotek
Gymnastikhallar
Köpcentra
Lasarett
Polis
Rastplatser
Samhälle
Skola
Systembolag
Vårdcentraler

Nyheter

Radio Gotland
Aftonbladet
Dagens Nyheter
Expressen
Svenska Dagbladet
Vad den stenhuggare som på mitten 1100-talet skapade mästerverk hette vet vi inte varför den stora utforskaren av Gotlands medeltida kyrkor, Roosval, kallade hen för Byzantios, dvs "den konstnär som känner till den byzantinska konsten".

Bilden ovan är från dopfunten i Hejde kyrka.

Aspisryttaren i Träkumla
Aspisryttaren i Träkumla kyrka, dopfunten målades i slutet av 1700-talet

Aspisryttaren

Ordet aspis är grekiska och betyder huggorm, giftig orm, och användes i konsten för draken (fabeldjuret, djävulen). Och om ryttaren säger Roosval i Konstinventariet rörande dopfunten i Träkumla kyrka: "Aspisryttaren: en drake, i den medeltida symboliska zoologien kallad »aspis», symboliserar synden som galopperar bort med syndaren."

Aspisryttaren i Eskelhem
Aspisryttaren i Eskelhem kyrka

Armin Tuulse, professor i konsthistoria vid Dorpats universitet, senare i nordisk och jämförande konsthistoria vid Stockholms universitet säger i en artikel på Fornvännen om Josefs dröm 1969 att aspisryttaren är en "symbol för syndaren, som föres bort till fördärvet av sin synd".

- Det är alltså grannen som är ute och rider.

Aspisryttaren i Hogrän kyrka
Aspisryttaren i Hogrän kyrka

Eftersom drakar inte fanns i naturen i mitten av 1100-talet heller, bör symbolen rimligen betyda den inre kamp alla och envar har att genomlida - man får försöka tygla sig - och som kanske dopet hjälpte lite mot.

Aspisryttaren i Guldrupe
Aspisryttaren i Guldrupe kyrka

Dopfuntar av Byzantios finns i följande kyrkor: Atlingbo, Eskelhem, Garde, Guldrupe, Hejde, Hogrän, Sanda, Träkumla, Vamlingbo och Väte (Öja, ivägburen till museum) - däremot är jag inte säker på att det finns en Aspisryttare på varje.

Aspisryttaren i Sanda kyrka
Aspisryttaren i Sanda kyrka, missa inte att Maria spinner purpurull

Varifrån kom konsten

Så här säger Tuulse i artikeln: "Av alla anonymnamn som Roosval har skapat är »Byzantios» utan tvekan det mest träffande, ty hans formspråk visar intima kontakter med den bysantinska konstkretsen, främst då med den klassiska antikens figurteckning — en revolutionerande nyhet i Norden."

Men han påstår också av någon anledning att: "Kanske har stilen delvis nått Gotland via Ryssland, men lika mycket kommer Lund i fråga, där man hade direkt kontakt med bysantinismen i Italien".

Det Tuulse inte nämner är att Sofiakatedralen i Novgorod byggdes 1045–50, dvs samtidigt med att gutarna hade en kyrka där, se Oddgair dog i Holmgård, att det jobbade grekiska mästare på Gotland på 1100-talet, se Byzantios och ortodoxi samt att ryssarna hade två kyrkor på ön.

Gutarna hade alltså direkt kontakt med Bysans och bysantinismen. Varför de skulle ha behövt åka till Lund, eller fastlandet överhuvudtaget, på 1100-talet för att lära sig något om bysantisk konst går inte att förstå.

/text och foto Bernt Enderborg

Utflykt

Badplatser
Fiskelägen
Fornborgar
Gravfält
Hamnar
Insjöar
Kyrkor
Kämpgravar
Medeltida hus
Museer
Naturreservat
Några platser
Raukfält
Stenrösen
Skeppssättn.
Ängar
Öar

Ställen

Fårö
Visby

Annat

Artiklar
Bildstenar
Fauna
Flora
Geologi
Historia
Mytologi
Målningar
Runor
Sagor
Skulptur
Slipskåror

Årtalshistoria
Sök med ett ord

Visby placera märke

Väg högerklick
Sök gata i Visby


Gotlandsguiden

Behöver du en guide till bussen eller gruppen?

- Kontakta Annika Lindh.

Gotland på mobilen

Nu kan du nå alla utflyktsmål också på en sida som anpassats till mobilsurf, se

www.guteinfo.com/mobil/

Vi utvecklar och förbättrar denna sida oavbrutet.
128 598 477 sidor sen 9/2-2010 | Copyright © 2024 Buffert 4, tel 0498-27 88 50