Mulde Gårds utflyktsguideA B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö |
||||
Mulde GårdFröjel Mulde623 55 Klintehamn Tel: 0498 - 24 01 40, bostad: 0498 - 500 97 Hemsida Från hamnen / flygplatsen AktiviteterAktiviteter kartaAktiviteter databas Dagens evenemang Bra att vetaApotekBankomat Bibliotek Gymnastikhallar Köpcentra Lasarett Polis Rastplatser Samhälle Skola Systembolag Vårdcentraler NyheterRadio GotlandAftonbladet Dagens Nyheter Expressen Svenska Dagbladet |
HelvetesgapetI Mästerby medeltida kyrka finns en framställning av helvetesgapet. Kyrkan är osedvanligt intressant på grund av alla målningar som framställts under olika århundraden, särskilt de bysantinska.
Detta gap du ska igenom ifall du inte sköter sig. Det finns hjälp om det behövs! En rolig tanke dock. Helvetesgapet är på denna framställning en del av en själavägning, se Största målningen - kejsar Henriks själavägning för mer information om dessa målningar (väldigt häftigt). Frågan huruvida man bör följa ett visst regelverk eller inte är städse aktuell. Är det rätt om en justitieminister tjänar pengar genom att följa regelsystemet i ett idiotisk skattesystem, är det fel att ta livet av folk om man följer reglerna, ska man som Sokrates frivilligt ta livet av sig själv för att statuera exempel och följa reglerna och är det okej att sätta pengarna från arbete i ett företag för att få fullt vederlag om man har råkat sitta i riksdagen? I Sverige följer vi Legalitetsprincipen, som står i första paragrafen i det första kapitlet av Brottsbalken, dvs kort uttryckt ungefär: inget brott, och därmed inget straff utan lag. Det är två gamla tänkespråk och brukar uttryckas på latin som: nullum crimen sine lege och nulla poene sine lege. Vad gäller Gotland så sägs ofta i historisk litteratur att man införde svensk lag efter övertagandet 1641 för att liksom modernisera Gotland. Det är struntprat, ty just vad gäller detta så var vid tiden kungens vilja lag i Sverige medan gutarna hade ett demokratiskt statsskick, se sidan om Rättsstaten Gotland - legalitetsprincipen var lagfäst. Lag eller moralisk normFörr i världen kan man kanhända säga att lagstiftningen byggde på relativt enkla moraliska normer. I dag vräker riksdagar och parlament ur sig lagstiftning i sån myckenhet att det inte finns någon möjlighet att känna till alltihop, även om du läser dygnet runt så hinner du i vart fall inte hålla dig informerad.Men när du väl sitter anklagad är det en annan sak. Då låtsas man att du kände till lagstiftningen, förarbetena, alla expertböcker samt alla rättsfall som tidigare har berört det du är anklagad för. Att detta är fysiskt omöjligt nämns ibland men det tas utan vidare som en slags självklar rättsfilosofiskt grundsats eftersom folk annars skulle kunna hävda att de t ex inte kände till att sådana rättsregler fanns, och därmed gå fria. Roffa åt dig så mycket du kanDagens Sverige förefaller ibland gå ut på att man ska roffa åt sig så mycket man någonsin kan. Man ska utnyttja de system som finns, bidrag ska sökas för allt som är möjligt (t ex Region Gotland som kallar sånt utveckling) och finns någon lucka i ett regelverk utan gummiparagrafer (generalklausuler) så ska de utnyttjas.Men det gäller ju inte allt, överraskande nog. Säger fartkameran att du har kört för fort så spelar det ingen roll. Samhället bötfäller dig, tar kanske körkortet, oavsett om du med den hastighet du körde är trafiksäkrast i Sverige. Men eftersom det är enkelt att mäta har dina invändningar ingen betydelse, du kommer att åka dit. Hur många regler ska vi haRättshistoriska läroböcker brukar göra narr av gammal lagstiftning genom att säga att man sysslade med "kasuell lagstiftning", dvs allting skulle regleras, och fanns det inte i lagen så fanns det helt enkelt inte något brott. Poängen med detta förnarrande av den kasuella lagstiftningen är att vi ju inte kan ha en regel för varje typ av händelse, eller påföljd, t ex ett brott för om någon har misshandlat dig med en pinne, ett annan om det var en påk, sadel, kniv osv.Men vi, däremot, är på väg mot ett sånt. Vi följer regelverket, någon moralisk regel bryr vi oss inte om. Helvetesgapet finns inte! Det är okej att handla privat med statens plastkort, bara reglerna är otydliga, man får sätta in pengarna i företaget om man därigenom kan få ut fullt avgångsvederlag, bara reglerna är otydliga. Och därmed finns det ingen som helst moralisk skyldighet för den lille mannen, efter sådana praktexempel, att inte utnyttja systemet så mycket det bara går. Sök alla bidrag du kan, oavsett om du bör ha rätt till dem eller inte. Roffa åt dig bara! - I helvetesgapet med dig! /text och foto Bernt Enderborg |
|