Mallas Stenstugu - utflyktsguideA B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö |
||||
Mallas StenstuguEndre Stenstugu 424621 77 Visby Tel: 0498-41 11 08 Hemsida Från hamnen / flygplatsen AktiviteterAktiviteter kartaAktiviteter databas Dagens evenemang Bra att vetaApotekBankomat Bibliotek Gymnastikhallar Köpcentra Lasarett Polis Rastplatser Samhälle Skola Systembolag Vårdcentraler NyheterRadio GotlandAftonbladet Dagens Nyheter Expressen Svenska Dagbladet |
Det egna valet, Kain och AbelFriserna från 1300-talet av Egypticus på Gammelgarn kyrka har vi visat förut, och det med rätta, se t ex Rumphuggen objektivitet.
Jag skall visa dig något du kanhända inte tänker på, och spekulera en smula. Bilden visar Kains och Abels historia. Här ser vi brodermordet, som är att börja i fel ände men du förstår snart. Kain håller ett svärd och har inte gott i sinnet; mordet visas mera konkret på Lejonporten i Hablingbo. Kain som var jordbrukare bar fram en offergåva av markens gröda och Abel som var herde bar fram "det förstfödda i sin hjord", enligt 1 Mos, 4:2, men Herren såg bara till Abels offer varför Kains blick blev mörk. Han slog ihjäl Abel, sin lillebror. Tillbaka till frisens början. Här ser du hur herden Abel offrar ett lamm medan bonden Kain kommer med en sädeskärve (är det väl). Herren gör fridstecken med höger hand och håller en bok i den vänstra (du skall få en profan förklaring till boken nån gång). Han kikar åt Abels håll men vänder nästan ryggen åt Kain. Och som du ser har Kain redan här ett svärd, och för sin vänstra arm bakåt. Han tar på något, men vad? Djävulen har en likadan sädeskärve och det är den Kain tar på. Detta bör rimligen betyda att Kain får sin ingivelse om att mörda Abel från ondskan själv - han får inte kärven som du ser, och den jäveln är därtill fjättrad. Jaha, och...Som du såg stod Kain framför Herren och lämnade fram sin gåva men blir trots detta påverkad av ondskan. Det betyder bl a att Gud inte tvingar dig till någonting utan du måste själv välja vad som är gott eller ont, rätt eller fel, dvs Egypticus talade på 1300-talet om två saker: tron är frivillig och du har fri vilja. Försöker någon tvinga på dig en tro, eller säger att du inte har något val, så är det inte längre någon tro, eller ens religion de talar om, utan tvång.En liten sak till. Hade Kain vågat sätta sig upp mot Gud om han hade varit säker på dennes existens? Hade du? Eller är Herren och Djävulen bara symboler? Frisen på Gammelgarns kyrka är alltså inte bara begapansvärd konst utan talar också om för dig att du har en fri vilja. Så när du läser om den stränga medeltida kyrkan och att folk var kuvade av religionen så tillåt dig själv att le en smula. Och framför allt: när du kikar på all den fantastiska medeltida konst som finns på Gotland, så kika efter ordentligt. Det är roligare än vad du tror. Överkurs och Bob DylanGuteinfo firar förstås också Bob Dylans Nobelpris 2016: bra!Nåja, i andra versen av den underbara låten "Every grain of sand" lyder början: "Don't have the inclination to look back on any mistake Like Cain, I now behold this chain of events that I must break" Herren satte ett märke på Kain efter detta människans första mord och meddelade att han skulle bli ”hämnad sjufalt vem som än dödar honom”. För dem som tänker på sånt så tillämpas alltså inte den senare regeln i Moseböckerna om öga för öga, tand för tand (talionsprincipen) utan Kain flydde till ett land som hette Nod. Det finns rätt många förklaringar på varför Herren struntade i Kains offer, vad mordet innebar osv, men detta tycks inte intressera Dylan i sången utan han sjunger om en händelsekedja som måste brytas. Om du har givit någon en gåva, eller offrat något, men mottagaren förstår eller uppskattar inte detta: vad angår det dig? Eller något annat som stör: vilken väg tar du, hat och våld? Kains väg? Eller försöker du förstå den kedja av händelser... ---------------------- Ps. Läs nu bara inte Onda Andar av Dostojevskij för där säger han att det sistnämnda är den moderna människans förbannelse, förståelse in absurdum, men det är ju lite överdrivet och riktigt dit har vi nog inte kommit än. Ds. /text och foto Bernt Enderborg |
|