Lummelunda Vandrarhems utflyktsguideA B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö |
||||
Lummelunda Vandrarhem ABNiome Stenkyrka620 33 Tingstäde Tel: 0498-27 22 25 Hemsida Från hamnen / flygplatsen AktiviteterAktiviteter kartaAktiviteter databas Dagens evenemang Bra att vetaApotekBankomat Bibliotek Gymnastikhallar Köpcentra Lasarett Polis Rastplatser Samhälle Skola Systembolag Vårdcentraler NyheterRadio GotlandAftonbladet Dagens Nyheter Expressen Svenska Dagbladet |
Hjortgudar och ormhäxorPå dopfuntsfoten gjord av Sighrafr i Bro kyrka finns denna hjort avbildad sen 1200-talet. Vad är det för nåt?
Här är en likadan hjort men denna gång i en bevarad relief på Grötlingbo kyrka, som är gjord av samme mästare, Sighrafr, se stenmästarna. Jag vill minnas att jag har sett denna hjort på fler ställen i Gotlands kyrkor men kommer inte ihåg just nu var det kan ha varit. Det förekommer förstås underliga djur på bildstenar lite här och var, motställda hästar, älgar och annat gissar forskarna, men ingen av dem brukar kopplas till Hjortguden. Det är hur lätt som helst att koppla samman saker genom de uthäftat häftiga sakerna som förekommer på Gotland: bildstenar från 400-talet, bildstenar från 800-talet, kyrkoreliefer från 1200-talet, men har de verkligen något samband? Vi har redan berört ämnet förut om den behornade guden Cernunnos, ehuru det är vanligast att koppla Hjortguden till den bildsten från 400- till 600-talet som återfanns i När socken på sydöstra Gotland, se Närkar raised stain'n atar. Det har gjorts många försök att tolka denna bildsten, se Cernunnos på Gotland och Wikipedia, men alldeles säkert kan man nog aldrig veta. Men det som är mest utmärkande för alla tolkningar är att alla av dem utgår från att allting har kommit till Gotland utifrån, värst är det oändliga dravlet med Oden, Tor och Freja. Vi påstår att stenen visar Vitastjärnas dröm. Men åter till Hjortguden. Det är förstås så att gutarna har haft kontakt med kelterna, varifrån Hjortguden anses stamma, se Gundestrupskitteln där Hjortguden anses avbildad (här är bilden), och där ser du också hjorten med de utmärkande hornen. - Hänger det ihop? Kan man knyta bilder på 1200-talsdopfunter till keltiska gudar? Vitastjärna som ju enligt sin dröm hade liksom tre ormar sammanslingrande i sin barm, se drömmen, och som vi antar visas på bildstenen ovan, men se det gör inte somlig forskning som i stället menar att triskelen på bilden ovan visar en orm, en galt och en örn. Det är dock svårt att se för någon som har sett dessa djur. Men ormar förekommer på fler ställen. Bilden till vänster visar hur en kvinna diar två ormar/drakar på Väte kyrka, se Skulpturen i Väte, och två ormar håller ju Vitastjärna i ovan - kan man koppla ihop bilderna? Det skiljer nog mer än ett halvt årtusende mellan bilderna. Skall man måhända dra till med att gutarna fordom, möjligen påverkade av kelterna, ägnade sig åt att dyrka djurgudar? Bilden är från en 700-talsbildsten och antas vanligen vara en man som avrättas i en ormgrop, se I gropen med dig, och det förefaller ju enligt forskningen vara högsta vinsten på lotteri ty då kan man förklara att avrättningar i ormgropar förekommer i de Isländska sagorna, och alltså är det Nordisk mytologi vi ser. Men tänk om det inte alls är fråga om något sånt? Och det är svårt att förstå att man avlivade folk med ormgropar på Gotland - den farligaste ormen är huggorm och den är därtill inte ens särskilt vanlig. Det finns massor av häftiga bilder från de två senaste årtusendena efter Kristus på Gotland. Men läser man litteraturen och spekulationerna så tycks de flesta saker som bilderna visar inte ha något med Gotland att göra. - Är inte det konstigt? /text och foto Bernt Enderborg |
|