SkolreseÄventyrs utflyktsguideA B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö |
||||
Skolreseäventyr Norden ABStrandvägen 72624 62 Fårösund Tel: 0498 - 22 16 94 Hemsida Från hamnen / flygplatsen AktiviteterAktiviteter kartaAktiviteter databas Dagens evenemang Bra att vetaApotekBankomat Bibliotek Gymnastikhallar Köpcentra Lasarett Polis Rastplatser Samhälle Skola Systembolag Vårdcentraler NyheterRadio GotlandAftonbladet Dagens Nyheter Expressen Svenska Dagbladet |
Midvinterblot från vikingatidenBilden ovan, en detalj från en bildsten daterad 700-800, vad visar den? Är det julgrisen som slaktas? Är det en julgran som någon bär på? Vad gör figurerna?
Det är ju ingen som med säkerhet kan säga att det är fråga om ett midvinterblot, men det ser så ut. Olika forskare har i olika tider försökt hänföra bildstenarna till olika stilriktningar och till olika kulturområden, klassificering och jämförelse. En del säger att bildstenarna blott är bondska efterapningar av Medelhavskulturernas sköna konst, andra säger att de är allmängermanska och emellanåt visar vad folk trodde på, något som därtill står att läsa i isländska sagor. Det som är iögonfallande för en lagom lokalpatriot är att gutarna själva aldrig någonsin tillskrivs egen kreativitet, allting på Gotland kommer alltid utifrån. Alla händelser som avbildas har hänt någon annanstans, allting har med något annat att göra. Hör t ex vad prof. Erik Nylén skriver om andra detaljer på just denna bildsten (från boken Bildstenar): "Då Muhammed eldade sina skaror till heligt krig mot de otrogna, lovade han, därtill uppmanad av ängeln Gabriel, ett härligt liv i ett himmelskt paradis till alla som föll i kampen." Professorn säger vidare att: "Det är möjligt att visst samband kan spåras mellan dessa så olikartade religioners likartade sätt, att påtagligt höja stridsmoralen hos sina anhängare." Det är alltså asatron som professorn talar om, ty han menar att en detalj på bildstenen (ej på bild) visar hur Odens häst hämtar en fallen krigare till en härlig död i Valhall. Och asatron är förstås upphämtad från Islands litteratur och inpusslad på somliga detaljer på bildstenarna, dvs bildstenarna tolkas utifrån en yngre litteratur (nedskriven på 1200-talet, men somt anses härröra från 900-talet). Muhammed dog förresten 632 e.Kr., kanske inte ens 70 år före bildstenen stod på plats i Ardre på östra Gotland. Såväl asatro som Muhammeds metoder att elda massorna faller människor in när bildstenar skärskådas, trots att ingen människa på jorden vet om det har med saken att göra. Tolkningen sker alltså i ljuset från något annat i stället för självständigt. Det enda man kan göra för att inte bli utpekad som en stollig lokalpatriot är alltså påstå om bilden ovan att Tor bråkar med grisen, Frej bär julgranen medan Oden går in i väggen. Hur blotar man Bestämmelser som förbjöd blotandet nedtecknades i Gutalagen i 1200-talets början, där står det: "Det är därnäst, att blot äro för alla strängt förbjudna och alla forna seder, som följa med hedendomen. Ingen må åkalla hult eller högar eller hedniska gudar, helgedomar eller stavgårdar." Lite grann om hur det gick till framgår också av straffskalans bestämmelse: "Om någon blir funnen skyldig därtill och blir det så mot honom med vittnen styrkt, att han har någon sådan åkallan med sin mat eller dryck, som ej följer kristen sed..." Kort sagt, blota så här: Ta in julgranen, njut julskinka, ställ ut gröt till tomten, svär något lite och gå in i väggen. Saken är biff! Håll med om att det är skönt att slippa gå ut i skogen, åkalla högar och tampas med galtar. I förbigående kanske vi skall tillägga att forntidsfolk förstås inte var galnare än vi. Var kan man få se Av de generösa fyndfördelarna i Sverige har vi fått en kopia som du kan se vid bygdegården i Ardre på östra Gotland. /text och foto Bernt Enderborg |
|