Eskelhem utflyktsguideA B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö |
||||
EskelhemAlla vägbeskrivning till alla utflyktsmål utgår från kyrkan.Från hamnen / flygplatsen FöretagFöretag i EskelhemSockenlänkarGotlands största portalEskelhem bygdegård Eskelhems Dansförening Fornfynd Eskelhem Kyrkans kontaktuppgifter AktiviteterAktiviteter kartaAktiviteter databas Dagens evenemang Bra att vetaApotekBankomat Bibliotek Gymnastikhallar Köpcentra Lasarett Polis Rastplatser Samhälle Skola Systembolag Vårdcentraler NyheterRadio GotlandAftonbladet Dagens Nyheter Expressen Svenska Dagbladet Fler guiderAlla andra socknarFöretagsguider Gamla systemet |
Det medeltida människovärdetPå sidan Inledning till medeltiden säger vi att gränsmarkeringen för medeltiden är kristendomens införande, katolicismen, och att medeltiden kan sägas ta slut vid reformationen på 1500-talet då vi blev lutheraner. I praktiken innebar det bara i stort sett att makt och pengar överfördes från kyrkan till kungar. Det blev nog inte ett dugg bättre för vanligt folk, och skräckexemplet är 1600-talet i Sverige med häxbränningar och införande av Mose lag i Sveriges Rikes lag; vi har berört det där på sidan om Altartavlan i Näs (predikstolar i kyrkorna började också dyka upp under detta århundrade, dvs under den tid som kallas Stormaktstiden).
Filosofen Yann Dall’Aglio höll en föreläsning på Ted som inte handlar om medeltiden utan om vad kärlek är, men i den så drar han fram tre profana företeelser som hänger ihop och som startade på 1300-talet (denna föreläsning slutar lite abrupt men avslutningen finns någonstans). 1) Vetenskapens utveckling 2) Politiskt demokrati, individuella rättigheter 3) Industrialisering, frihandel I korthet innebär dessa tre saker att man kunde ifrågasätta saker och ting som stod i Bibeln, eller, om man så vill, Bibeln skall inte läsas efter bokstaven, att det medeltida samhället så att säga garanterade ditt människovärde (du skulle som aposteln Paulus säger veta din plats) och allt att detta upphörde genom människornas frigörelse, dvs de blev individer, fick ett individuellt värde, i stället för att vara ett kugghjul i kollektivet. Vill man inte se Yann Dall’Aglios föreläsning om kärlek säger han ungefär att på medeltiden så bara genom att finnas och sköta oss omfattades vi av samhällets och våra medmänniskors kärlek, men att de tre sammanhängande utvecklingslinjerna medför att vi blir värderade individuellt, och att detta är anledningen till vår löjliga statusjakt, fånig reklam och sånt, dvs vi måste själva upprätthålla vårt värde för att känna oss älskade. - Så var det alltså inte på medeltiden, och t ex sidan om Lyckans hjul bekräftar detta. Yann Dall’Aglio har ett ganska bra svar på hur man löser dessa eviga problem och ångesten över allting (det är bara att surfa Facebook en stund för att få detta bekräftat), men då får du se föreläsningen. /text och foto Bernt Enderborg |
|
||
130 743 504 sen 9/2-2010 | Copyright © 2024 Buffert 4, tel 0498-27 88 50 |