Eskelhem utflyktsguide


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Eskelhem

Alla vägbeskrivning till alla utflyktsmål utgår från kyrkan.

Från hamnen / flygplatsen

Företag

Företag i Eskelhem

Sockenlänkar

Gotlands största portal
Eskelhem bygdegård
Eskelhems Dansförening
Fornfynd Eskelhem
Kyrkans kontaktuppgifter

Aktiviteter

Aktiviteter karta
Aktiviteter databas
Dagens evenemang

Bra att veta

Apotek
Bankomat
Bibliotek
Gymnastikhallar
Köpcentra
Lasarett
Polis
Rastplatser
Samhälle
Skola
Systembolag
Vårdcentraler

Nyheter

Radio Gotland
Aftonbladet
Dagens Nyheter
Expressen
Svenska Dagbladet


Fler guider

Alla andra socknar
Företagsguider
Gamla systemet


Långhustaket i Burs medeltida kyrka målades 1706; vad konstnären heter vet jag inte. Bilden visar förstås syndafallet (det finns fler målningar i taket), då Eva blir lurad av ormen att äta äpple och sen också ser till att Adam gör likadant. Gud hade tillstatt dem vid straff av döden att inte äta av trädet, men ormen sa: "Ni kommer visst inte att dö. Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont." Och det är ju precis vad Hamlet säger; och vi hävdar ju till och med att du kommer från himlen.

Judendom och Islam menar att det som av Kristendomen kallas syndafallet förstås var förutbestämt av Gud och medför egentligen ingenting alls, men kristendomen har via ett antal stollar som Augustinus och Paulus hittat på att fruktätandet innebär att alla drabbas av arvssynd genom Adams tilltag men att, å andra sidan, Jesu död på korset och tron på honom kan befria från synden och därtill ge evigt liv. Men jag vet inte om dagens kristendom verkligen hävdar detta.

Ibland tycker jag att Paulus inte skulle ha fått äpple. Han kunde ha gått där och givit namn åt djuren: "En åsna", "en annan åsna" osv.

Några tankar
På Guteinfo talar vi ju oftast inte bara om att någonting finns utan vi försöker skicka med lite roliga eller tänkvärda tankar på varje sida. Och om vi nu betraktar syndafallet som en historisk händelse, dvs den har verkligen ägt rum, och Adam och Eva därigenom fick kunskap om gott och ont, så måste det innebära att de senast då utrustades med en egen vilja eftersom annars kunde de ju inte välja det ena eller det andra, dvs välja mellan gott eller ont.

1700-talsfilosofen Voltaire skriver på något ställe ungefärligen att han har funnit att det mesta är lagbundet. Stjärnorna följer sin bana och kan inte annat, årstiderna växlar oavbrutet och så fortsätter det ner i minsta detalj: en blomma kan inte vissna när den vill, en mask kan inte göra annat än vad den gör osv osv. Och då är det ju märkligt att som det enda undantaget en nästan två meter lång apbaserad humanoid tror sig ha just detta, dvs fri vilja att göra vad henne behagar.

- Nå, har du en fri vilja?
- Jaså, det tror du?

Så här: Tänk dig att vi kände till allt om dig, precis allting, och ifall vi då ställde dig inför en valsituation av något slag så borde vi kunna förutsäga vad du kommer att göra.

- Har du fortfarande en fri vilja?

Okej! Så här då: Tänk dig att vi försatte någon i exakt samma situation som din, precis allting, miljö, uppväxt, kunskaper osv, allting, och vi ställde er två inför exakt samma valsituation - skulle ni då välja likadant?

- Ät äpplen för Guds skull!

/text och foto Bernt Enderborg

Utflykt

Badplatser
Fiskelägen
Fornborgar
Gravfält
Hamnar
Insjöar
Kyrkor
Kämpgravar
Medeltida hus
Museer
Naturres.
Platser
Raukfält
Stenrösen
Skeppssättn.
Ängar
Öar

Ställen

Eskelhem
Fårö
Visby

Annat

Artiklar
Artister
Bildstenar
Fauna
Flora
Geologi
Historia
Maträtter
Mytologi
Målningar
Runor
Sagor
Skulptur
Slipskåror
Årtalshistoria


Sök med ett ord

Visby placera märke

Väg högerklick
Sök gata i Visby


Gotlandsguiden

Behöver du en guide till bussen eller gruppen?

- Kontakta Annika Lindh.

Gotland på mobilen

Nu kan du nå alla utflyktsmål också på en sida som anpassats till mobilsurf, se

www.guteinfo.com/mobil/

Vi utvecklar och förbättrar denna sida oavbrutet.
130 742 117 sen 9/2-2010 | Copyright © 2024 Buffert 4, tel 0498-27 88 50