Endre utflyktsguideA B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö |
||||
EndreAlla vägbeskrivning till alla utflyktsmål utgår från kyrkan.Från hamnen / flygplatsen FöretagFöretag i EndreSockenlänkarGotlands största portalEndre 4H Endre socken Fornfynd Endre Kyrkans kontaktuppgifter AktiviteterAktiviteter kartaAktiviteter databas Dagens evenemang Bra att vetaApotekBankomat Bibliotek Gymnastikhallar Köpcentra Lasarett Polis Rastplatser Samhälle Skola Systembolag Vårdcentraler NyheterRadio GotlandAftonbladet Dagens Nyheter Expressen Svenska Dagbladet Fler guiderAlla andra socknarFöretagsguider Gamla systemet |
Promenera merIbland orkar man bara liksom inte. Och har man då turen att vara ledig så promenerar åtminstone jag. Jag kan blott svårligen tänka mig något skönare än att promenera i skogar och mark på Gotland - det finns ingenting i denna värld som är bättre vad jag känner till.
Jag älskar förstås naturen och alla små överraskningar. På Gotland finns ju inga alper så att man kan skåda övermänskliga, norrländska vyer, men nåja, anslående utsikter finns det allt, men inga gigantiska panoraman som tar andan ur en. Visst är havet ofantligt stort, men det känns inte så där gigantisk som berg gör. När man promenerar funderar man bra. Det är oftast nåt man läst som låter väldigt bra men som ändå känns fel på nåt sätt. Som Liberati Story, där står i sista stycket på sidan att den livaktigaste arbetsgruppen under det första halvåret var Liberati Sekularisering, som ..."kraftfullt drivit kravet om en komplett sekularisering av svensk lagstiftning (Liberati anser att den svenska lagstiftningen ska vara “livsåskådningsneutral” och bygga på uiversella och inte religiösa eller kulturspecifika värderingar)"... Liberati är en frisk fläkt och jag håller med om mycket, men ett och annat förstår jag inte, som det citerade stycket. Visst håller jag i viss utsträckning med om att lagstiftningen bör vara livsåskådningsneutral, vad nu det än kan betyda, men jag undrar allt om Liberati tycker det är okej om jag vill ha fem fruar; förmodligen tycker dom det, eller rättare sagt, de bör tycka det med sina utgångspunkter. Alexander Bard sa på TV att han inte begriper varför sexköp inte är tillåtet. Om det hela är frivilligt från båda parterna kan man gott undra vad staten har med det att göra. Men egentligen är det nog bara en gränsdragningsfråga. Antag att du och jag kom överens om att du får slå mig på truten med ett yxskaft så att tänderna flyger åt alla håll och kanter. Jag ställer upp alldeles frivilligt och jag inser konsekvenserna. Men enligt svensk lag är det förbjudet. Man kan inte frivilligt gå med på misshandel. Nu kan man förstås säga att misshandel är en helt annan sak än frivilliga sexköp. Men det är fortfarande bara en gränsdragningsfråga - hur långt skall frivillighet få sträcka sig? Liberati säger i det citerade stycket att lagstiftningen skall bygga på universella värderingar, dvs inte specifika eller kulturspecifika sådana. Något som kan kallas universella värderingar finns inte, möjligen att avtal skall hållas. Visst kan man tycka att det borde vara universella värderingar att man inte skall mörda och misshandla varandra, stena folk som gjort sig skyldiga till äktenskapsbrott osv. Men det är ju bara att läsa vilken dagstidning som helst så får man reda på att det tycker långt ifrån alla. Man kan tycka att det bör vara så, men då är det en gränsdragning/religiös värdering. Liberati säger sig vilja ha en lagstiftning som inte bygger på religion, och då är det ju underligt att de vill ersätta de religiösa värderingarna i lagstiftningen med sina egna religiösa värderingar. Det är skönt och tankeväckande att promenera i Gotland sköna natur, fast du kanske aldrig ha frågat dig vad religion egentligen är för nåt. - Läs Tolstoj! /text och foto Bernt Enderborg |
|
||
131 123 804 sen 9/2-2010 | Copyright © 2024 Buffert 4, tel 0498-27 88 50 |