www.guteinfo.com
Gotlandstur 3–10 juli 2005
Artiklar, Annorstädes socken

Vi var 5 spejdere (scouter) og 2 ledere, der tog på vandretur med rygsæk på Gotland. Ingen af os havde været på Gotland før, så det var svært at være forberedt hjemmefra – men vi havde gjort hvad vi kunne, bl.a. med hjælp fra Vandra på Gotlands vandreturshæfter. Nederst kan du finde forslag til et par bøger, som kan hjælpe dig med forberedelsen.

Efter ankomst til Visby søndag aften ville vi vandre nordpå langs kysten - egentlig ville vi gerne gå fra Visby til Slite og derfra tage bussen tilbage til Visby, men på grund af forskellige forhindringer kom vi ikke nær så langt som planlagt. Det kan du læse mere om nedenfor.

Først lidt om vejret
Vi havde strålende solskinsvejr hele ugen, det var meget varmt – faktisk for varmt til at vandre med rygsæk. Det medførte, at vi måtte holde siesta midt på dagen, hvor vi fandt et sted i skyggen at opholde os indtil den værste varme havde fortaget sig. Senere på ugen valgte vi at blive boende samme sted, så vi kunne bade og gå små ture uden rygsæk frem for at skulle vandre med rygsækken på.

Middagshvil i skyggen

Det fantastiske vejr gjorde dog også, at Gotland virkede nærmest sydlandsk, med de hvide klipper, havet og den strålende sol. Og det gav os de mest fantastiske solnedgange, da vi jo vandrede langs vestkysten.

Solnedgang ved Lickershamn

Et par gode råd til andre vandrere
Hele mandag formiddag tilbragte vi med at lede efter en forretning med friluftsudstyr – vi havde nemlig taget et telt med, som var ubrugeligt. Vi fandt kun én forretning nemlig sportsforretningen Intersport på Brovägen nordøst for Visby – et godt stykke uden for byen (især når vi havde været byen rundt – og oven i købet lå i telt ganske kort fra Brovägen).

Tag endelig mad nok med hjemmefra – vi havde regnet med at kunne købe mad hver dag i små affärer undervejs. Men affärerne på Gotland er temmelig spredt, så vi fik hurtigt spist det mad vi havde med hjemmefra – og endte med at måtte tage en bus til ICA i Stenkyrka.

Busserne er gode, rimeligt billige og kører på de store veje – det kan godt betale sig at bruge dem frem for at vandre de mere kedelige stykker landevej. Tilgengæld går de ikke så hyppigt – fx strandede vi en aften i Lummelunda Bruk da den sidste bus var gået allerede kl 18. Så hold godt øje med busplanerne, hvis du vil bruge busserne.

Bergbetningen
Bergbetningen ligger et par kilometer nord for Visby, vi vandrede igennem mandag eftermiddag på vores vej nordpå.

Vi valgte at gå op på toppen af skrænten på trods af varmen...

…og det var helt klart umagen værd.

Brucebo
Mandag aften overnattede vi lige nord for Brucebo Naturreservat (Lokalitet nr. 37 i Gotlands Natur). Det var et fint sted for en aftentur mens solen gik ned. Især de mange orkideer var fantastiske i solnedgangslyset.

Traunsteiner’s Gøgeurt (hedder den på dansk)

Kärrknipprot (Sumphullæbe)

Og videre mod nord
Dagen efter gik vi til Själsö, hvor der ikke var nogen affär, og videre til Lummelunda Bruk, hvor der heller ikke var nogen affär. Ved Lummelunda Bruk spiste vi vores sidste mad. Næste morgen måtte vi stå op og tage bussen til Stenkyrka for at få morgenmad, derfor dette billede af:

ICA i Stenkyrka, hvor vi endelig kunne proviantere (og spise morgenmad)

Lickershamn
Fra Stenkyrka gik vi videre til stranden lidt nord for Lickershamn, hvor vi blev to dage. Vejret var stadig mere til at bade end til at vandre med rygsæk, så vi badede og gik småture i egnen omkring Lickershamn.

Aftenbadning (vi måtte skynde os inden vandet løb ud af billedet)

Grausne Källmyr
Uanset hvor man kigger hen på Gotland er der vilde orkideer, alligevel kan det nogen gange betale sig at gå lidt omkring og lede efter de mere sjældne. Så jeg gik en tur i Grausne Källmyr (lokalitet 19 i Gotlands Natur) onsdag eftermiddag.

Flueblomster

Stranden omkring Jungfrun
Jungfrun er efter sigende Gotlands største Rauke, så den måtte vi også en tur forbi – og det var godt vi gjorde det for stranden omkring Jungfrun (Lokalitet nr. 18 i Gotlands Natur) var fyldt med fossiler.

Jungfrun set fra Lickershamn

Stranden syd for Jungfrun

Gammel Havbund (o. 320 mio. år gammel)

Tilbage til Visby
Efter to dage ved Lickershamn tog vi bussen tilbage til Visby, hvor vi boede på Norderstrand Camping nord for byen. Lørdag var vi så inde at se på byen inden vi skulle hjem søndag morgen.

Cafe i Visby

De gamle kirker i Visby er helt enestående – hér er det vist nok Heliga Anden

Og så måtte vi sige farvel til Gotland med endnu en Solnedgang:

Bemærk skyerne (molnet) – dem havde vi ikke set mange af

Gode bøger om Gotland – til tur-forberedelse:
  • Jens-Henrik Kloth & Ulf Lovén: Gotlands Natur – en reseguide. Visby 2001.
  • Tomas Sjöstrand: Vandra på Gotland. Helsingborg 2000.